Tutaj powinien być opis

Debata - Czy jesteśmy obywatelami naszego państwa, członkami społeczeństwa, przestrzegamy prawa? -14.03.2016r.

Dnia 14 marca 2016 r. w Zespole Szkół w Cekowie-Kolonii odbyła się debata na temat: Czy jesteśmy obywatelami naszego państwa, członkami społeczeństwa, przestrzegamy prawa?

Debata poprzedzona została zajęciami warsztatowymi na temat: Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel.

Celem było definiowanie i rozumienie pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel, kształtowanie uczuć i postaw patriotycznych oraz doskonalenie umiejętności wyszukiwania i gromadzenia informacji, prezentacji, wyciągania wniosków. Uczniowie współpracowali w grupach.

Każda z grup opracowała inne hasło: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel i wybrała:

• lidera, który: koordynował pracę grupy, czuwał nad sprawnym przebiegiem pracy, aktywizował uczniów,

• sekretarza, który głośno czytał fragment tekstu oraz spisywał podawane przez członków

 informacje,

• sprawozdawcę, który prezentował wyniki pracy grupy na forum zespołu klasowego,

• koordynatora/ów informacji, który/rzy czuwał/li nad jasnym i zwięzłym konstruowaniem określeń i informacji;

Później nastąpiła demonstracja pracy grup. Sprawozdawca każdej grupy kolejno wywieszał arkusz na tablicy. Odczytywał bądź wygłaszał zebrane informacje i objaśnienia dotyczące danego hasła.

Po takim przygotowaniu w klasach uczniowie wzięli udział w ogólnoszkolnej debacie:

Czy jesteśmy obywatelami naszego państwa, członkami społeczeństwa, przestrzegamy prawa?

GRUPA „ZA” gromadziła argumenty potwierdzające, że uczniowie (współczesna młodzież) są świadomymi obywatelami RP. Są w pełni członkami społeczeństwa, przestrzegają prawa, rozumieją potrzeby jego przestrzegania. Uczniowie podawali konkretne przykłady przyjmowanych postaw i zachowań.

GRUPA „PRZECIW” gromadziła argumenty stanowiące dowód na to, że uczniowie (współczesna młodzież) nie rozumie zasad obowiązujących w społeczeństwie. Łamie

prawo, nie przestrzega reguł społecznych, nie wie, na czym polega świadomość obywatelska.

Uczniowie podawali konkretne przykłady przyjmowanych postaw i zachowań.

Każda grupa miała na przygotowanie argumentów 10 min.

Wyznaczone osoby zapisywały najważniejsze hasła dyskusji na tablicy (po jednymz każdej grupy). Następnie miała miejsce prezentacja argumentów. Uczniowie byli bardzo aktywni, ale jednocześnie przestrzegali ustalonych norm i czasu na wypowiedzi. Uczennice prowadzące debatę podsumowały jej wyniki oraz oceniły jakość i siłę argumentów. Spisano wnioski. Być obywatelem, członkiem społeczeństwa, przestrzegać prawa – stanowi o świadomym uczestniczeniu w życiu społecznym i politycznym kraju. Oznacza wybór i wpływ na to, co dzieje się wokół człowieka i w jaki sposób się to odbywa.

Na koniec podsumowania dokonał koordynator działań oraz dyrektor szkoły.

Nastąpiła ewaluacja – każdy uczeń otrzymał karteczkę z pytaniem, na które udzielił odpowiedzi bezpośrednio po debacie.

Ostatnim elementem był test sprawdzający przeprowadzony w klasach dostosowany do wieku i możliwości: jedna wersja dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, druga dla uczniów gimnazjum.